+0032/ 495 21 45 83 info@seobureau.be

Blog

Je denkt misschien dat dit een grappig advies is om op mijn blog te schrijven. Maar als je meer wilt verdienen als freelance schrijver, dan wil je misschien stoppen met het schrijven van blogberichten.

Er zijn vier grote redenen waarom ik je weg wil sturen van het bloggen:

1. Het is een tijdverspiller
Een veel voorkomende aandoening die momenteel veel aspirant-zelfstandigen plaagt, is dat ze een blog beginnen omdat ze gehoord hebben dat ze dat moeten doen. Vervolgens worden ze verliefd op de blog en besteden ze er veel te veel tijd aan. Dit alles ten koste van het vinden van de betalende klanten die ze nodig hebben, en zonder na te gaan waarover ze bloggen of waarom.

Jammer genoeg trekken de typische dagdagelijkse blogberichten van het type ‘u-put-online’ zelden veel lezers aan. En ze zijn ook geen goed schrijfvoorbeeld voor het lokken van klanten. Bedrijven willen met feiten gevulde berichten over een enkel onderwerp, geen willekeurige berichten over je persoonlijke gedachten.

Maar het is zo machtig, het indrukken van die ‘publiceer’-knop op wat je ook maar wilt zeggen…dat het verslavend wordt.

Het is niet ongebruikelijk dat schrijvers me dat vertellen:

“Mijn doelen voor deze maand zijn onder andere twee keer per week posten op elk van mijn drie persoonlijke blogs. Plus…eh…denk dat ik wat marketing moet doen om klanten te vinden.”

Het bloggen zuigt al je vrije tijd op, de marketing valt onderaan je prioriteitenlijstje, en volgend jaar, heb je nog steeds honger.

2. Het heeft een slechte reputatie…
Geen enkele klant is onder de indruk van het feit dat je blogberichten schrijft.

Bloggen is het beginpunt. De onderste sport. Er is geen barrière om binnen te komen. Vaak heb je geen redacteur – en je prospects weten dat.

Daarom is bloggen geen prestigieuze vorm van schrijven.

Als het je lukt om een gast te plaatsen op een grote, populaire, merknaamloze blog, dan helpt dat een beetje. Maar het is nog steeds geen byline in Vanity Fair of de New York Times.

3. Het betaalt niet goed
Ja, er is een elite rang van zakelijke bloggers die nu $100-$300 per blogpost betalen en meer. Maar zelfs dit bovenste uiteinde van blog-post te betalen is laag in vergelijking met wat je kunt verdienen aan andere soorten van het schrijven.

En de overgrote meerderheid van de blog blogs gaan nog steeds voor $5-$25 per post, wat in geen enkel land van de Eerste Wereld een leefbaar loon is, hoe snel je ook schrijft.

4. Het is een krimpende markt
Met de voortdurende inspanningen van Google om massacontent sites uit te sluiten van de zoekresultaten, is de prognose dat er in de toekomst minder blogging-for-hire werk zal zijn. De meeste goedkope, SEO-keyword gedreven, korte-post opdrachten drogen op.

Het is een uitstervende niche omdat semi-geletterde, halfbakken berichten die je in 15 minuten wegstreept voor zoekrobots om te indexeren niet meer werken. Ze drijven geen verkeer aan omdat ze niet in de zoekresultaten opduiken. Dus bedrijven gaan in de toekomst niet eens 5 dollar voor ze betalen.

Als je nu afhankelijk bent van dit soort werk voor je leven, is het tijd om plannen te maken om te verhuizen naar een nieuwe niche. Je hebt al je eieren in een verdwijnende mand.

Wat moet je in plaats daarvan schrijven?
Als ik je je gevoelens over het bloggen heb laten heroverwegen, goed.

Ik probeer je niet te vertellen dat je moet stoppen met schrijven, natuurlijk. Gewoon dat bloggen is niet het grootste formaat als je op zoek bent om de kost te verdienen aan het schrijven (kort van het zien van een maanschot succes op het monetariseren van uw eigen blog).

Dus wat moet je schrijven in plaats van blogberichten? Artikelen.

Hier is waarom:

Artikelen betalen goed. U kunt $1 per woord en meer verdienen aan betere bedrijven en publicaties.
Artikelen zijn een prestige-opdracht. Je bent niet meer ‘gewoon een blogger’.
Artikelclips worden gerespecteerd. Zowel redacteuren als marketingmanagers zijn onder de indruk als je ze artikelclips laat zien.
Mensen houden ervan om artikelen te lezen. Dit is een format dat al heel lang bestaat, en lezers ‘krijgen’ het.
Blog posts worden artikelen. De roep om 2.000 woorden in blogberichten op veel topblogs en websites betekent dat ze echt artikelen willen.
Bedrijven hebben artikelen nodig. Steeds vaker zijn zakelijke klanten op zoek naar artikelinhoud voor hun websites, om ze te onderscheiden van al die gewone, laagwaardige blogposts. Ik heb 2 dollar per woord verdiend in deze niche.
Het geheim van online schrijfsucces
Ik zal je een klein geheim vertellen dat volgens mij de sleutel was tot het succes van deze blog: Ik heb mezelf nooit gezien als een blogger.

Mijn concept voor deze blog is altijd geweest dat ik een online magazine schrijf en publiceer, en deze berichten zijn de artikelen. En dat heeft het verschil gemaakt.

Daarom doe ik, terwijl de meeste blogs over de persoonlijke gevoelens van de auteur of wat er die ochtend ook maar in de smaak valt, exposés, rapporteer ik over nieuws dat van invloed is op freelance schrijvers, en bespreek ik trends. Want dit is een magazine voor freelance schrijvers.

Toen ik in 2008 begon met het schrijven van artikelachtige berichten, denk ik dat ik een beetje voorloper was. Maar nu zijn diepgaande, volledig gerapporteerde blogposts – (hoest)artikelen – snel de online norm aan het worden.

Als je van online schrijven houdt, weet dan dat artikelformaat de toekomst is.