+0032/ 495 21 45 83 info@seobureau.be

Website laten optimaliseren

Je website laten optimaliseren laat je beter over aan een team van experts. Wij hebben jarenlange ervaring in optimaliseren van websites en kunnen deze klus voor jullie behandelen. Omdat website optimalisatie maatwerk is, maken we eerst een afspraak met de klant om de wensen en mogelijk heden te bespreken.

Wat is website-optimalisatie?

Website-optimalisatie is het gebruik van gecontroleerde experimenten om het vermogen van een website om bedrijfsdoelen te bereiken te verbeteren. Om de prestaties van hun website te verbeteren, implementeren website-eigenaren A / B-tests om te experimenteren met varianten op pagina’s van hun website om te bepalen welke wijzigingen uiteindelijk resulteren in meer conversies (bijvoorbeeld demovragen, toename van organische zoekresultaten, meer aankopen, minder klantenservice, etc.).

Website-optimalisatie volgt dezelfde principes die worden gebruikt bij de optimalisatie van conversiepercentages en is gebaseerd op de wetenschappelijke methode.

Bepaal het doel van uw website-optimalisatie. Verschillende bedrijfstypen hebben verschillende doelen waarvoor u wilt optimaliseren. Als u bijvoorbeeld een eCommerce-website heeft, wilt u weten hoe u aankopen en gemiddelde bestelwaarden (AOV) kunt verhogen. Om dit te doen, zal een website-eigenaar kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitvoeren op belangrijke pagina’s van de website die van invloed zijn op het uiteindelijke doel van de site. De startpagina is bijvoorbeeld vaak een waardevol gebied om A / B-tests uit te voeren, aangezien veel van het websiteverkeer als eerste op deze pagina arriveert. Het is belangrijk dat bezoekers meteen begrijpen wat het bedrijf biedt en dat ze hun weg naar de tweede stap (een klik) kunnen vinden.

Verzin je beste inschattingen over hoe je je doel kunt bereiken. Nadat u het doel op het hoogste niveau hebt geïdentificeerd om te verbeteren, moet u onderpresterende punten op een webpagina identificeren en een hypothese formuleren over hoe deze elementen kunnen worden getest om de succespercentages te verbeteren.

Maak een lijst met variabelen die uw experiment zal testen. Wijzigingen kunnen in variaties worden gemaakt en als experimenten worden uitgevoerd in een A / B-testtool.

Voer het experiment uit. Zorg ervoor dat u tijdens het experiment voldoende gegevens verzamelt om uw conclusies statistisch significant te maken. U wilt uw zakelijke beslissingen niet baseren op niet-overtuigende gegevenssets.

Meet de resultaten, trek conclusies en herhaal vervolgens. De resultaten van een experiment laten zien of de wijzigingen in het website-element al dan niet een verbetering hebben opgeleverd. Een winnende variant kan de nieuwe baseline worden en iteratief worden getest naarmate er meer ideeën voor verbetering worden gegenereerd. Een verliezende test is nog steeds een waardevolle leermogelijkheid en kan richting geven aan wat u vervolgens in het optimalisatieproces wilt proberen.

Website-optimalisatie kan vele meetbare zakelijke voordelen bieden als het correct wordt gedaan. Ten eerste bepaalt het proces van website-optimalisatie de beste versie van webpagina-elementen die bezoekers helpen een bepaald doel te bereiken. Optimalisatie verbetert de efficiëntie van de website bij het converteren van bezoekersverkeer naar e-mailabonnees, lezers of betalende klanten. De verbeterde efficiëntie leidt op zijn beurt tot een grotere ROI op klantenacquisitie en verkeersgenererende campagnes zoals zoekopdrachten op het web, Google AdWords, sociale media en e-mailmarketing.

Het doel van Website-optimalisatie

De doelen van een website zijn afhankelijk van het type bedrijf, de doelklanten van het bedrijf en de gewenste actie van dat publiek: een aankoop, het invullen van een formulier of het lezen van een artikel. De gewenste actie van een websitebezoeker kan ook een conversie zijn of het aantal doelgroepleden dat een bepaalde actie voltooit.

Bijvoorbeeld:

     Een online publicatie optimaliseert website-optimalisatie met de conversiedoelstelling om het aantal artikelen dat bezoekers lezen te verhogen.
     Een online winkel optimaliseert zijn website om afronding van kassa’s en herhaalaankopen aan te moedigen.
     Een online softwarebedrijf optimaliseert zijn website om de snelheid te verbeteren waarmee bezoekers zich aanmelden voor (of converteren naar) een gratis proefversie van het product.
     Een verzekeringsmaatschappij optimaliseert zijn website om meer potentiële leads voor de verkoop van verzekeringsdeklagen te verkrijgen.
     Een fondsenwervende campagne optimaliseert hun donatieformulier om meer donaties aan te moedigen.

8 elementen van websites om te optimaliseren

Afhankelijk van het doel van het bedrijf, kan website-optimalisatie ook testen omvatten:

    Een kop of kernboodschappen met betrekking tot de waardevoorstel van het bedrijf.
    Het gebruik van visuele media, zoals fotografie of een video.
    De lengte van een formulier, variërend van het aantal verplichte velden tot de volgorde van voltooiing.
    De prominente weergave van case studies van klanten die hun succes beschrijven met uw product of dienst.
    De visuele stijl, tekst en plaatsing van een call-to-action-knop (CTA) of koppeling.
    De organisatie van de navigatie van de website.
    De plaatsing van social sharing-functionaliteit.
    Het uiterlijk en de organisatie van de webpagina voor een bezoeker op een mobiel apparaat.

Bestemmingspagina’s voor marketingcampagnes zijn ook vaak een gedeelte van een website dat kan worden geoptimaliseerd vanwege het hoge kwaliteit van het verkeer dat daar wordt verzonden door advertenties, e-mail of sociale media. Website-eigenaren kunnen ook website-optimalisatie uitvoeren op processen met meerdere pagina’s op hun websites, zoals een gratis proefinschrijving, een afhandelingstrechter of een formulier met meerdere pagina’s.
Zoekmachineoptimalisatie versus Website-optimalisatie (disambiguation)

Website-optimalisatie wordt soms ook gebruikt om de praktijk van het verbeteren van de vindbaarheid van een website voor zoekmachines te beschrijven, met als uiteindelijk doel het verbeteren van zoekresultatenranglijsten voor belangrijke zoektermen.

De belangrijkste factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het uitvoeren van zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn: het wijzigen van paginatitels, het verlagen van de laadsnelheden van pagina’s, het minimaliseren van slechte gebruikerservaring, het gebruik van de juiste zoekwoorden en het produceren van goed geschreven inhoud.

    Paginatitels wijzigen – zoekmachines zoals Google gebruiken uw <title> -tag om te begrijpen waar uw pagina over gaat en dienen die inhoud aan haar gebruikers. Zorg ervoor dat uw <title> -tag minder dan 160 tekens bevat, die uniek zijn voor de pagina en klik waardig.
    Dalende laadsnelheden van pagina’s – website-optimalisatie kan ook worden gekoppeld aan het verbeteren van de sitesnelheid en siteprestaties. Dit is impliciet relevant voor het doel van website-optimalisatie als de voltooiing van een gewenste actie op een website. Slechte websiteprestaties, zoals latency of lage paginasnelheden, kunnen voorkomen dat bezoekers actie ondernemen vanwege een onvermogen om door de website te navigeren.
    Minimaliseren van slechte gebruikerservaring – de nieuwste algoritme-updates van Google onthullen dat gebruikersbetrokkenheidsstatistieken zoals dwell time – hoe lang iemand op uw website blijft via de resultatenpagina van de Google-zoekmachine – worden gebruikt voor ranglijsten. Als gebruikers langer op uw site blijven dan uw concurrenten, ziet u een hogere rangorde.
    Gebruik van de juiste zoekwoorden – de kern van SEO is nog steeds afhankelijk van het gebruik van relevante zoekwoorden. Stel bijvoorbeeld dat je een sushi-restaurant runt. Is het logisch om een ​​pagina te hebben die op zoek is naar het trefwoord [Japanse bezorging] of [sushi bezorgen]? Op basis van trefwoordonderzoek in de VS kunnen we zien dat er 1.900 zoekopdrachten voor [Japanse bezorging] en 18.100 zoekopdrachten voor [bezorging van sushi] zijn.
    Goed geschreven inhoud produceren – aan het eind van de dag bieden zoekmachines gebruikers de beste inhoud die ze kunnen vinden. Als Google een van zijn gebruikers naar uw inhoud verwijst en het zit vol grammaticale en spelfouten, dan is dat slecht voor Google. Zorg ervoor dat de inhoud die je maakt uniek is, vol waarde is en goed geschreven is.

Website-optimalisatie kan ook worden gekoppeld aan het verbeteren van de snelheid en betrouwbaarheid van de prestaties van een website. Dit is impliciet relevant voor het doel van website-optimalisatie als de voltooiing van een gewenste actie op een website. Slechte website-prestaties, zoals latentie of fouten, kunnen bezoekers verbieden actie te ondernemen vanwege een onvermogen om door de website te navigeren.